Auto-airconditioning

Geschiedenis

Warmte is een probleem waar de mens al eeuwenlang oplossingen voor probeert te vinden. De eerste primitieve koelsystemen kwamen uit de oudheid. De Egyptenaren waren waarschijnlijk de eerste die probeerden hun gebouwen te koelen. Ze hingen daarvoor riet in de raamopeningen en bevochtigden dit met water. Door het verdampen van water en de wind die tegen het riet blies werd de kamer gekoeld en bevochtigd. Maar de echte doorbraak kwam in 1902 toen de Amerikaan Willis Haviland Carrier de moderne airconditioning uitvond. Willis Haviland Carrier, engineer bij een bedrijf in Buffalo, hoopte een oplossing te vinden voor de hitte in een drukkerij in Brooklyn. Het papier met de verse inkt trok namelijk krom door de warmte in het gebouw. Carrier ontwikkelde een mechanische machine waarin de warme lucht het apparaat in werd gezogen en daarna langs een aantal spoelen werd geblazen. Deze spoelen werden gekoeld door middel van water en chemische stoffen als ammoniak. De afgekoelde lucht kwam via een ventilator weer terug in dezelfde ruimte. Het ontwerp van Carrier was revolutionair, want het werkte automatisch en was instelbaar, maar veel te groot en luidruchtig om dienst te doen in huizen of auto`s. Nog altijd geld de naam Carier in de koeltechniek als een vooraanstaand producent van airconditionings
In 1939 introduceert autofabrikant Packard de eerste auto met airconditioning . Maar pas in de 60 er jaren werd de airconditioning gemeengoed in de auto. Eerst in Amerika en later wereldwijd. Tegenwoordig is de airconditioning niet meer weg te denken uit de auto. Maar niet alleen de auto`s, ook in de landbouwvoertuigen, treinen, bussen, boten, bouwmachines, caravans en campers…….overal kom je airconditioning tegen.
Momenteel verkeerd de autobranche in een spannende tijd op aircotechniekgebied. Hou hiervoor ons nieuwsblok in de gaten.

Het systeem

Auto airco systeem is net zo gewoon geworden als stuurbekrachtiging of ABS en is nu bijna een standaard optie bij aanschaf van een nieuwe auto.
Een auto airco is een complex systeem met vaste en bewegende onderdelen. Die onderdelen vormen samen een kringloop, waarin koelgas de hoofdrol speelt. Deskundig onderhoud en goed gebruik voorkomt problemen, zoals stank, benauwde lucht en een te warme of juist te koude binnentemperatuur.

schema airco

De kringloop in het kort: van koelgas tot frisse lucht

Tips voor een optimale werking van uw auto airco
1) Om een hele warme auto snel af te koelen open je de deuren. Rijd vervolgens een stukje met de ramen open en zet de aanjager aan. Zodra de extreme warmte uit het voertuig is sluit je de ramen en schakel je de airco in.
2) Gebruik de recirculatiestand in je auto tijdens de opwarm- of afkoelperiode. Op deze manier wordt de gewenste temperatuur sneller bereikt. Is dit eenmaal het geval, laat dan de frisse buitenlucht weer toe tot het interieur, dat is prettiger en gezonde.
3) Zet de airco niet te koud. Meer dan 5 graden verschil met de buitentemperatuur is niet verstandig.
4) Voor een goede werking van het systeem en het behoud van de componenten moet de autoairco minimaal één keer per week minimaal tien minuten ingeschakeld worden. De afdichtingen in het systeem blijven dan namelijk soepel en gesmeerd en kunnen zodoende hun afdichtende taak optimaal vervullen. Als de airconditioning te lang op non-actief staat bestaat het risico dat de afdichtingen uitdrogen of beschadigen en gaan lekken.
5) Als de airco stinkt heb je grote kans dat of het interieurfilter vervuild is, of de verdamper, of allebei. Het interieurfilter regelmatig vervangen is een must, en de verdamper kun je ook het best elk jaar laten reinigen. Dit gebeurt optimaal als het reinigingsmiddel, meestal een schuim, direct op de verdamper wordt aangebracht.
6) Je kunt de airco ook gebruiken om je voorruit sneller te ontwasemen bij vochtig of nat weer.
7) Schrik niet als je een plasje condenswater aantreft onder de auto. Dat is normaal en duidt op een juiste werking van de airco.
8) Schrik ook niet als je airco niet werkt als het koud is buiten. Een airco werkt niet meer onder de 4 graden buitentemperatuur.
9) Laat je airco ieder jaar controleren door een aircospecialist. Een airco verliest (zonder lekkage) zo’n 8% koudemiddel per jaar. Als het koelvloeistofpeil te laag wordt kan de werking verminderen en kan het systeem beschadigen door verminderde smering.
10) Het gebruik van de airco kost 3 tot 10 procent vermogen, en daarmee extra brandstof. Maak daarom altijd heel bewust gebruik van de airco en laat deze niet onnodig aan staan, maar schakel hem wel regelmatig in (zie punt 4 hierboven)